site logo

Урок навчання грамоти у 1 класі

Вчитель Остропольська С.В.

Тема. Звук (к), позначення його буквою К к “ка”.

Мета. Ознайомити учнів з артикуляцією звука (к) та буквою, що його позначає; вчити розпізнавати звук (к) в мовлених словах, читати склади і слова з буквою “ка”. Розширити уявлення про слова, що звучать однаково, але мають різне значення .Розвивати навички звукового аналізу слів, уміння складати звукові моделі. Виховувати повагу до народних символів, бережливе ставлення до домашніх улюбленців.

Обладнання. Таблиця з друкованою літерою “ка”, каса букв і складів, предметні малюнки, відеофільм “Абетка - малятко”, фішки для складання звукових моделей, індивідуальні пенали для моделювання звукових схем, м’яка іграшка “Котик”.

Х І Д   У Р О К У:

І. Повторення вивчених звуків і букв.

  • Які з вивчених букв позначають голосний? – приголосний?
  • Читання складів, слів.
  • Читання сторінок букваря .

ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з загадками.

   -   Жовтенькі клубочки котяться до мами квочки. (курчата).

        Весною зацвіла, влітку загоріла,

  • Червоні коралі восени наділа. (калина).

У всіх народів є рослини - символи. Калина полюбила українську землю. Українці шанують її за пишну вроду. Здавна був у народі звичай біля хати садити калиновий кущ.

  • А чим корисна калина? (розгляд кетягів)
  1. Робота над звуковою моделлю (калина).
  2. Виділення слів зі звуком (к) з  потішки

 Куштувало козеня кущики колючі,

І кричало козеня : “Ой які кусючі!”

Є колючки тут і там – як його вкусити?

Треба кущики колючі косами скосити.

  1. Спостереження за вимовою звука (к)
  • Вимовте звук (к). Чи створюється перешкода при його вимові?
  • Який цей звук за звучанням? Чому?
  1. Самостійний добір слів з новим звуком у різних позиціях. (вікно, дошка, книжка, ручка, картина, колиска, рушники, макітра, кухоль, казанок, кущ, дівчинка, квіти, мак, метелик, ромашка, ...)
  2. Чистомовка:

Ко-ко-ко – ми купили молоко.

Ку-ку-ку- - мама сіє муку.

Ки-ки-ки- достигають грушки.

Кі-кі-кі – білочки верткі.

7.Скоромовка:

Мурлика муркоче –морозива хоче,

Мурлико, руденький, замерзнеш дурненький!

8. Гра “Впіймай звук!”

ІІІ. Позначення звука буквою.

1.Показ букви, аналіз її будови. Хвилинка фантазії.

Каченята йшли рядочком,

Раптом гілочку знайшли,

А із неї два листочки

Вниз і вгору відросли.

Качка дітям: - Ках – ках - ках...

Подивіться : буква К.

2. Перегляд фрагменту відеофільму “Уроки тітоньки Сови”

3. Читання променеподібних таблиць.

9.Гра “Яке слово я задумала?” (на дошці слова і схема)

калина     коса            соки           вікно          колесо

    10. Утворення нових слів.

ІV. Робота з букварем.

1. Знаходження букви “ка” на сторінці букваря.

2. Розгляд малюнків.

3. Послідовне називання звуків у словах : КАВУН      КАПУСТА

4. Утворення та читання складів.

5. Аналітико - синтетичні вправи.

  • Прочитайте слова у стовпчиках. Як ви їх розумієте?

(онук – один, онуки – багато,...)

  • Прочитайте слова першого стовпчика.

(Знайдіть ті, які відрізняються однією буквою? Наголосом? Одним складом?)

  • Прочитайте слова у другому стовпчику.

(Що означає кожне слово?)

  • Прочитайте слова у третьому стовпчику.

(Знайдіть пари слів, які відрізняються однією буквою. Що означають ці слова? 

Кокон - це оболонка, в якій гусінь перетворюється на лялечку.

Кокос - горіх, що росте на кокосовій пальмі.

Колос – багато зернят на одному стеблі.)

  • Чи є щось спільне  у їхньому значенні? (Ці слова не мають нічого спільного. Тому треба бути особливо уважним при читання і під час письма, бо одна неправильно прочитана чи написана буква змінює зміст, значення слова.)

5. Робота над багатозначністю слова.

  • Розгляньте малюнки з косами, прочитайте підпис під ними.
  • Якого малюнка він стосується?
  • А як дізнатися, про яку косу йдеться? (за змістом речення)

6. Складання речень з словом коса  за моделлю.

!_ ____ ____ ____.              

( У дівчинки гарна коса. У Оксанки довга коса. У косаря гостра коса.)

 V. Закріплення вміння читати слова з новою буквою.

  1. Діти, які вміють читати, готуються  пошепки до читання вірша “Кошеня”.
  2. Інші діти колективно працюють над закріпленням читання слів з новою буквою.
  3. Читання (слухання ) вірша “Кошеня”.
  4. Робота над змістом вірша.
  • Чому засмутилось кошеня?
  • Як воно вирішило проблему?
  • Що придумав баранець?
  • Як поводилося далі кошенятко?
  1. Розгляд малюнків, співставлення з прочитаним.
  • Кого ви впізнали на малюнку?
  • Чи так ви собі уявляли кошенятко? Баранця?

 VІ. Робота в зошитах з друкованою основою.

  1. Друкування великої та малої букв Кк.
  2. Відгадування  звукових моделей слів під малюнками.

VІІ. Підсумок уроку.

  • Який звук ми сьогодні вивчили?
  • Якою буквою він позначається?

1.Гра “Впіймай звук”

Качки край копанки клопочуть,

Качаток кличуть під комиш.

Кача впіймати кішка хоче.

Катруся  кішці каже : “Киш!”

  1. Відгадай ребус:

1. Група учнів, які навчаються в одному кабінеті в один і той же час. 2.Ароматний напій з плодів кавового дерева.

3.Суцвіття злаків, в якому дозріває зерно.

  1. Виріб з візерунками, яким встеляють долівку.
  2. Великий соковитий плід з солодкою червоною серединою.
  3. Розділовий знак, який має форму гачка.

( клас, кава, колос, килим, кавун, кома)